Sivillerle iletişim
Konuşmak iletişimsel etkinliğin başlatılması noktasında önemlidir. Sonuçlandırılması aşamasında ise konuşulanların anlaşılması, zihinsel değerlendirmeye tabi tutulması ve ardından geri dönüşümün gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Farklı nedenlerle iletişimde meydana gelen kopukluklar insan ilişkilerini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenlerden birisi de karşıdaki kişinin söylediklerini yalnızca işitmekten ibaret kalmaktır. Başarılı bir iletişim için işitmek kadar dinlemek de gerekmektedir.
Bakmak ve Görmek
Kişilerarası iletişimin diğer bir bileşeni ise sözsüz iletişimdir. İnsanlar diğer insanlarla karşılaştıklarında sözlü iletişimden önce beden yoluyla sözsüz iletişime geçmektedirler. Nitekim çoğu zaman kişinin ağzından sözcükler çıkmadan beden dili ile ifade ettikleri mesajlar ön plana çıkmaktadır. Hatta insanlar konuşarak anlaşmayı geliştirmeden önce beden dili, işaretler yardımı ile anlaştıklarından, belirli bir süre kişilerarası iletişimde yegane araç sözsüz iletişim olmuştur.
Ana Kural: Empati Kurma
Toplumsal yaşamda huzur, kişilerin birbirlerinin duygu, düşünce, istek, beklentilerini ne kadar iyi anladıkları ile paralel bir biçimde sağlanabilir. Bu nedenle empati yapmak insan ilişkilerinin sağlıklı işlemesinde ana kural olarak kabul görmektedir.
Empati, bir insanın kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamasıdır. Empatik iletişimden söz edebilmek için ilk olarak empati kuracak kişinin kendisini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısı ile bakması; ikinci olarak empati kurma sürecinde duygusal ve bilişsel bileşenlerin her ikisinin de bir arada bulunması, üçüncü ve son olarak ise empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın karşıdaki kişiye iletilmesi gerekmektedir.